Här hittar du svaren på de
vanligaste frågorna om ditt boende.

 

När ska man betala hyran?

Hyran betalas i förskott, senast sista vardagen före varje ny hyresmånad.

Jag har tappat bort min hyresavi, hur får jag en ny?

Kontakta Kundmottagningen för att få hjälp.
Ett tips! Skaffa autogiro så slipper du oroa dig för hyresinbetalningen. Mer information under "Betala hyra".

Ingår elförbrukningen i hyran jag betalar?

Hyresgästen betalar nästan alltid sin el själv. Glöm inte att anmäla detta till ditt el-bolag.

Hur många nycklar får man till bostaden?

Tre nycklar.

Kan man beställa flera nycklar?

Ja, men endast genom Byggnadsfirman Lund AB.

Kostar det extra att använda tvättstugan?

Nej, det är gratis, med få undantag.

Något går sönder, vart vänder jag mig?

Saker som gått sönder eller slits ut som tillhör lägenheten, behöver du inte laga eller byta själv. Uppstår ett fel eller skada i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen som till exempel tvättstugan, kontakta snarast fastighetsservice, så att felet inte förvärras. Det kan gälla allt från droppande kranar till att kylskåpet stannat med mera. Om ett fel uppstår med större skada som följd och du inte anmält det, kan du bli ersättningsskyldig.

Om något går sönder, vem betalar?

Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller till exempel externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är även det ditt ansvar.
Kort sagt, det är du som är ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem. Behöver du veta mer kontakta oss på kundmottagningen.

Jag vill göra en serviceanmälan men har svårt att ringa dagtid, hur gör jag?

Det går jättebra att göra en serviceanmälan, dygnet runt, direkt på hemsidan. Vi registrerar din anmälan nästkommande arbetsdag och du blir snarast möjligt kontaktad för åtgärd. Se till att du lämnar rätt telefonnummer så att du är tillgänglig när åtgärden ska utföras.

Får jag själv montera en tvätt eller diskmaskin i min lägenhet?

Nej, så kallade fasta el- och rörinstallationer får bara göras av fackman med behörighet. Den här regeln är till för din egen och andras säkerhet. Elfel och vattenläckage är vanliga orsaker till bränder och översvämningar. Ta därför alltid kontakt med oss på fastighetsservice om du vill sätta in tvätt- och/eller diskmaskin i lägenheten.

Hur högt får man spela musik och TV?

Man får absolut inte störa övriga hyresgäster.

Mina grannar har fest hela tiden, vart kan jag anmäla en störning?

Om dina grannar stör kan du anmäla detta till vår kundmottagning. Bäst är det om anmälan är skriftlig. Du kan skicka brev till oss på adress Byggnadsfirman Lund, Box 145, 732 23 Arboga eller e-post info@bfl.se

I vissa orter finns en så kallad Störningsjour som kan hjälpa till under kvällar och helger. Information om Störningsjouren för din ort hittar du på anslagstavlan i ditt trapphus eller här>>.

Får man ha husdjur i bostaden?

Ja, under eget ansvar utan att störa övriga hyresgäster. Om det blir skador i lägenheten orsakade av husdjur kan man bli ersättningsskyldig.

Hur säger jag upp kontraktet?

Endast skriftligt uppsägning gäller. Uppsägningstiden är normalt tre månader.

 

Kontakta oss gärna om det är något annat du funderar över.

 

Välkommen till  oss! 

Vår besöksadress är Herrgårdsgatan 21.  >>

Hyresgäst-
information

Här lägger vi ut aktuell information som är bra för dig som hyresgäst att känna till

Välkommen med din intresseanmälan

Klicka här >>

Söker du efter en bostad?

Fyll i en intresseanmälan >>

Ring oss om du har några frågor.

Karin Tollstén
Tel: 0589-610 160

 

Eva Bertilsson
Tel: 0589-610 160